maandag 24 mei 2010

Surfers versus duikers

Als je ze van dichtbij mee maakt merk je een groot verschil tussen duikers en surfers.

Oorspronkelijk zag ik het alleen als `watersporten`: surfen en duiken.
Nu heb ik ook de cultuur een beetje kunnen leren kennen. Natuurlijk vanop een grote afstand en de `echten` zullen me misschien helemaal ongelijk geven, maar `t is mijn gevoel erbij.

De surfers zijn de macho`s. Eerder jonge gasten. In dit geval voornamelijk van het Australische ras. Die vol (best wel mooie) tattoos staan, die te lopen paraderen met hun sixpack (buikspieren). Ze doen salto`s in het zwembad, handstand en rad op het strand en ze denken dat ze het van het zijn (en vooral dat al de anderen dat niet zijn). Luidruchtig als ze gedronken hebben en luidruchtig als ze nuchter zijn.

De duikers daarentegen zijn meer van het serene type. Ze zijn eerder `cool`. Zelfbewuste, volwassen mensen, ook vaak met mooie lijven. Er hangt ook wel een speciaal sfeertje rond. Zoals de instructeur zei over het ademen via die flessen: het is een beetje zoals yoga. Langzaam en gecontroleerd in- en uitademen.

Maar als je ook vergelijkt waar ze mee bezig zijn: de surfers staan even op een plank op een golf en vallen er elke keer weer af (ofwel kunnen ze het hier gewoon niet zo goed). En de duikers? Dat zijn mensen die gewoon graag naar de visjes onder water kijken.

Dus 1-0 voor de duikers, maar ik heb voorlopig mijn portie onder-water-avontuur gehad... :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten