zaterdag 15 mei 2010

Schilder(l)es

Ik had het adres (alhoewel... adres) uit de Lonley Planet. Intensive painting and drawing classes are run by abstract artist I Wayan Karja, who`s studio is on site. Classes per hour 100.000 IDR.

Ik had nog nooit van hem gehoord, maar blijkbaar doet hij het wel goed en exposeert hij ook regelmatig in Europa. Aan zijn domein te zien zou je inderdaad wel kunnen zeggen dat hij goed boert.

Het was een heel vriendelijke man (en zijn vrouw had lekkere koekjes gebakken). Ik mocht eerst wat van zijn werken bekijken als ik wou en door zijn studio gaan.

Daarna mocht ik een canvas kiezen, maar aangezien die nog mee naar de Gili Islands, naar Nusa Dua, naar Kuta en nadien het vliegtuig op moet, heb ik maar de kleinste gekozen. Ik mocht eerst kiezen of ik figuratief (extern) of abstract (intern) wou schilderen. Ik koos voor abstract.

Het was eigenlijk een hele mooie ervaring. Hij had daar natuurlijk een schitterend domein. We zaten daar in een apart open hutje naast een vijvertje (wat de creativiteit ten goede komt). We hebben interessante gesprekken gehad over linken tussen poezie en schilderen, spelen met woorden en kleuren. Fotografie en muziek. En ondertussen zette ik mijn eerste vegen op het doek. Ik dacht dat ik er niks van zou bakken, maar kijk, het ging wonderbaarlijk goed. En het was leuk. Ik weet heel weinig van kleuren mengen, dus ik had geen idee hoe ik aan kleuren zou komen die ik mooi vond, maar ook dat bleek aardig te lukken. Hij had zich er naast gezet en werkte zelf ook verder aan een werk. Ik mocht vragen stellen en hij leerde me een aantal technieken.

En nu wat gestoef :-) Hij zei dat ik hele mooie en goed bij elkaar passende kleuren koos. Dat ik er echt oog een aanleg voor had. Dat ik a very sensitive person ben en dat ik talent heb. Hij zei dat als ik elke dag zou oefenen dat ik a great artist zou worden. Dat als ik ook nog poezie en fotografie en muziek zou combineren dat ik contemporary art zou kunnen maken en dat daar veel inzit. ~glunder glunder~

Dus wie weet heb ik een nieuwe roeping gevonden...
Ik word contemporary artist :-D

Contemporesli ofzo :-)

In ieder geval... Heb daar veel complimenten gekregen. Dat geeft natuurlijk wel een goed gevoel he... Maar alles bij elkaar was het echt een super evraring. De omgeving, de gesprekken, het schilderen, het zoeken en ontdekken,... Wauw.

Even zijn site opgezocht: http://www.wayankarja.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten